نکاتی در مورد ترکیب بندی یک سوم :

ما در مورد تعریف ترکیب بندی یک سوم چیزهای مختلفی دیدیم و بنظرمون لازم اومد تا مطلبی درموردش بنویسیم.

همونطور که اکثرتون در مورد ترکیب بندی یک سوم می دونین، با تقسیم کادرتون به سه قسمت مساوی ( هم از طرف عمودی، و هم از طرف افقی کادر ) به نقاط طلایی و یک سوم ها می رسید. در مقاله ” ترکیب بندی اِل در عکاسی “ میتونین عکس های مربوط به نحوه ی تقسیم کادر رو ببینید

اما باز ترجیح می دیم این موضوع رو برای افرادی که شاید مطلع نباشن و یا تازه دارن عکاسی رو دنبال می کنن و یاد می گیرن دقیقتر توضیح بدیم.

توجه داشته باشین که اینجا عکس قرار نمی دیم برای ترکیب بندی و دلیلش هم این هست که میخوایم باهم سعی کنیم فقط با توضیحاتی که در ادامه گفته میشه به هدف برسیم. و برای اینکه مطمئن بشید که تقسیم بندی رو درست انجام دادید، می تونین به مقاله ترکیب بندی اِل نگاه کنین و کارتون رو با اون عکس ها مقایسه کنین.

نحوه تقسیم کادر برای دسترسی به یک سوم ها

ول از همه بیاین تصور کنیم که یک مستطیل سفید افقی داریم که توش نه خطی هست، و نه نوشته ای.
حالا خط افقی بالای مستطیل رو در نظر بگیرین و اونو به سه قسمت مساوی تقسیم کنین، در این صورت دو نقطه داریم روی خط افقی. حالا از هر کدوم از اون نقطه ها یک خط عمود بکشین به سمت خط افقی پایین مستطیل.

به همین نحو بیاین خط عمودی سمت راست مستطیل رو به سه قسمت تقسیم کنین و دو نقطه ی بوجود اومده رو عمود کنین رو خط عمودی سمت چپ مستطیل. و در نهایت، از تلفیق این دو کاری که کردیم، نقاط طلایی به وجود میان که در اصل میشن همون جاهایی که خطوط عمودی و افقی همدیگه رو قطع می کنن.

ترکیب بندی یک سوم

تو این بحث نکاتی وجود داره که ممکنه هر عکاسی از نگاه خودش اونو نقض یا تایید کنه. و ممکنه شما هم همه نکات رو شنیده باشین. اما ما میخوایم بهتون بگیم که تمام چیزایی که الان قراره درمورد ترکیب بندی یک سوم بخونین درست هستن.

چیزی که ما درمورد ترکیب بندی یک سوم یاد گرفتیم اینه که بهتره یک سوم بودن رو مختص خطوط افقی کادربندیمون بدونیم. یعنی کادربندی یک سوم ما فقط در زمان استفاده از خط افقی بالا و پایین کادر باشه.

اما گاهی از یکسری از عکاس ها شنیدیم که تو دسته بندی های یک سوم اینجوری توضیح میدن :

– یک سوم بالا
– یک سوم پایین
– یک سوم راست
– یک سوم چپ

در مورد دو گزینه آخر که مربوط به یک سوم راست و چپ هستن، چیز اشتباهی وجود نداره اما، ترجیحاً بهتره یک سوم رو محدود به دو گزینه اول کنیم. و به یک سوم راست و چپ به اصطلاح ترکیب عمودی بگیم، که خب بنظر میاد اینجوری حرفه ای تر هم باشه.

اما یک نکته ای اینجا بوجود میاد و اونم اینه که، پس اون وقت تفاوت ترکیب افقی و یک سوم بالا و یک سوم پایین چی میشه !؟

در واقع ترکیب افقی خودش زیرمجموعه یک سوم هستش.

اما این یعنی چی !؟

یعنی برای مثال اگر ما از یک میله ی افقی ای عکاسی کنیم که رو خط افقی پایین کادرمون باشه، در اصل از ترکیب بندی یک سوم برای به وجود آوردن ترکیب افقی استفاده کردیم.

اما مگه ترکیب افقی جور دیگه ای هم میشه ؟

بله میشه. برای مثال کرکره مغازه ای رو در نظر بگیرین، منظورمون اونایی هستن که پر از خطوط افقین. حالا وقتی از کرکره ی بسته شده ی یک مغازه عکاسی می کنیم ( یعنی تمام کادرمون رو کرکره پر کرده )، در اصل با همه ی اون خطوط افقی دوباره تونستیم یک ترکیب افقی رو بوجود بیاریم.

دقیقاً همین اتفاق میتونه برای ترکیب عمودی هم بیوفته. با این تفاوت که دیگه نمی گیم از یک سوم راست یا چپ استفاده کردیم.

نکته خیلی خیلی مهم

تو قوانین ترکیب های عمودی و افقی یک چیزی هست که حتماً باید رعایت بشه وگرنه این ترکیب بندی ها شکل نمی گیرن. اونم اینه که حتماً حتماً حتماً باید دو نقطه طلایی تو این ترکیب ها درگیر باشن.

مثلاً وقتی از همون میله بصورت افقی داریم عکاسی می کنیم، اگر قراره ترکیب افقی بوجود بیاریم، باید میله رو روی خط افقی پایین یا بالای کادرمون قرار بدیم طوری که میله حتماً هر دو نقطه ی طلایی پایینی یا بالایی را قطع کنه. و همین قانون برای ترکیب عمودی و دو نقطه ی طلایی سمت راست یا چپ کادر هم صادق هستش.

اما در آخر بازم تاکید می کنیم که اگر کسی گفت یک سوم راست یا یک سوم چپ، کار اشتباهی نکرده.