ترکیب بندی اِل ( L ) در عکاسی :

شاید بعضی ها ترکیب بندی L براشون خیلی هم آشنا نباشه ، چون معمولاً از ترکیب بندی هایی که برای ما تعریف کردن یا آموزش دادن و یا خودمون بیشترین برخورد رو باهاشون داشتیم ، ترکیب 3/1 ( یک سوم ) یوده و صحبت هایی در مورد نقاط طلایی.

حتی گاهی به اشتباه یکسری ها بافت و رنگ رو هم تو معقوله ی ترکیب بندی قرار دادن و ارائه کردن.

فقط به عنوان یک نکته یادآوری می کنیم که بافت و رنگ جزو قواعد ترکیب بندی نیستن. مثلاً هیچوقت نمیگیم ترکیب بندی عکسم بافت هستش. یا مثلاً ترکیب بندی عکسمو قرمز گرفتم. اینها عناصری هستند که می تونن نسبت به ترکیب بندی و تفکری که عکاس داره، معانی و مفهوم خاصی بگیرن و به عکس جلوه متفاوتی بدن.

به عنوان مثال وقتی عکسی داشته باشیم که سمت راست تصویر عناصری با رنگ آبی وجود داشته باشه و در قسمت دیگه ی عکسمون عناصری به رنگ زرد داشته باشیم، می تونیم بگیم تو عکسمون از کنتراست رنگ استفاده کردیم. حالا ممکنه این عکس با ترکیب بندی یک سوم گرفته شده باشه.

از این موضوع بگذریم و بریم سر اصل مطلب

ترکیب بندی ای که قرار در موردش صحبت کنیم ، ترکیب بندی L هستش.

همونطور که همه یا تقریباً اکثر ماها میدونیم ، نقاط طلایی دقیقاً تقاطع خطوطی هستن که کادر رو تقسیم بندی می کنن.

برای اینکه این موضوع برای افرادی هم که تازه دارن تو زمینه عکاسی فعالیت می کنن روشن بشه ، یکمی بیشتر در موردش توضیح میدیم.

زمانی که می خوایم کادرمون رو تقسیم بندی کنیم ( منظورمون تقسیم بندی 3 تایی طول و عرض کادر هستش ) ، به چیزی شبیه شکل زیر می رسیم :

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی ال در عکاسی

به اون چهار نقطه ای که مشخص شدن ، نقاط طلایی گفته میشه ، و خیلی خوبه که عنصر یا عناصری که تو کادرمون هستن روی این نقاط باشن ( البته واجب نیست ، چون بستگی به عکاس و چیزی که از عکس میخواد هم داره ).

حالا با استفاده از همین نقاط میخوایم برسیم به ترکیب بندی L

در اصل تو ترکیب بندی L مهمترین و اصلی تر موضوع اینه که فقط و فقط باید سه نقطه ی طلایی درگیر شده باشن.

حالا این سه نقطه میتونن به روش های مختلفی ساخته بشن که با قرمز کردن نقاط طلایی تو عکس هایی که براتون گذاشتیم می تونین ببینین.

روش اول

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی ال در عکاسی

روش دوم

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی ال در عکاسی

روش سوم

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی ال در عکاسی

روش چهارم

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی ال در عکاسی

پس وقتی شروع به عکاسی می کنیم و نظرمون اینه که از ترکیب بندی L استفاده کنیم ، باید خیلی دقت داشته باشیم. چه به مناطق فوکوس شده و چه به مناطقی که فوکوس نیستن.

این نکات رو با تاکید بخونین

باید حسابی حواسمون رو به بکگراند تصویرمون جمع کنیم تا یک موقع چیزی تو موقعیت نقطه ی طلایی چهارممون نباشه که عکس رو از ترکیب بندی ای که انتظارشو داشتیم ، دربیاره.
حتماً حتماً حتماً یادمون باشه که فقط سه نقطه طلایی درگیر باشن ، نه کمتر و نه بیشتر. چون در این صورت به ترکیب بندی های دیگه ای تبدیل میشن ، و یا اصلاً به کل معنی خودشون رو به عنوان ترکیب بندی L از دست میدن.

این عکس به عنوان نمونه ، میتونه راهنمای خوبی باشه :

گروه تبلیغاتی فالنا-ترکیب بندی L (اِل) در عکاسی